Ankieta: Która armia spisała się lepiej podczas I wojny światowej?
Austro -Węgier
Rosji
[Wyniki ankiety]
Uwaga: To jest publiczna ankieta, więc każdy może zobaczyć na co zagłosowano.
Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Austro-Węgry a Rosja - która armia lepsza?
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 671
Dołączył: 14.11.2012
Okres: Epoka napoleońska
Post: #11
RE: Austro-Węgry a Rosja - która armia lepsza?
(04.08.2017 06:23)janusz napisał(a):  gen Latnika "Polski żołnierz w bitwie pod Gorlicami"

Polski żołnierz w 1915? Coś mi chyba umkneło
19.08.2017 10:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 767
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #12
RE: Austro-Węgry a Rosja - która armia lepsza?
Chyba tak Latnik wówczas ppłk.dowodził 100 Pułkiem Piechoty tzw. setka cieszyńska Schlesisch-mährisches Infanterieregiment Nr. 100 ,Pułk został utworzony 1 stycznia 1883 roku z batalionów 50 Pułku Piechoty, 51 Pułku Piechoty i 64 Pułku Piechoty oraz z Feldjägerbataillon Nr. 36.
W swojej historii nosił między innymi następujące imię:
1889-1906 – Freiherr v. Krieghammer
1908 – v. Steinsberg.
Skład narodowościowy w 1914 roku 33% – Czesi, 27% – Niemcy, 37% – Polacy.
polecam
https://www.youtube.com/watch?v=dZ2j4IuA00I
Franciszek Ksawery Latinik urodził się 17 lipca 1864 roku w Tarnowie. Ukończył Szkołę Kadetów w Krakowie i od 1882 roku służył w armii austriackiej. Od 1895 roku był podporucznikiem piechoty, w roku 1891 ukończył Akademię Sztabu Generalnego w Wiedniu, był m. in. komendantem szkoły oficerów rezerwy, wykładowcą taktyki w Oficerskiej Szkole Piechoty, a w latach 1909 - 1913 komendant Szkoły Kadetów.
Podczas I wojny światowej służył w armii austro - węgierskiej, dowodząc 100 Pułkiem Piechoty Cieszyńskim, z którym walczył m.in. w bitwie pod Gorlicami w maju 1915 roku. W tym samym roku uzyskał awans do stopnia pułkownika. Walczył na froncie rosyjskim i rumuńskim, od 1916 dowodził Brygadą Piechoty na froncie włoskim, gdzie został ciężko ranny.
Po odzyskaniu niepodległości, wstąpił do Wojska Polskiego. Był najpierw dowódcą garnizonu Zamość, potem dowódcą Okręgu Wojskowego w Cieszynie. W styczniu 1919 roku z sukcesem bronił Śląska Cieszyńskiego przed wojskami czeskimi. W maju 1919 przystąpił do organizacji 6 Dywizji Piechoty i został jej pierwszym dowódcą. W październiku tego roku mianowany został dowódcą 7 Dywizji Piechoty i Frontu Śląskiego. Od 1920 roku był generałem brygady. W roku 1920 był przedstawicielem Wojska Polskiego w Komisji Graniczno - Plebiscytowej w Cieszynie, a podczas bitwy warszawskiej był gubernatorem wojennym Warszawy i dowodził 1 Armią Frontu Północnego, odpierając radzieckie uderzenie na Warszawę.
W roku 1921 na krótko został dowódcą Okręgu Generalnego Kielce, później, do 1925 roku był dowódcą Okręgu Przemyśl. W latach 1920-22 wchodził w skład pierwszej Tymczasowej Kapituły Orderu Virtuti Militari. W 1925 roku zweryfikowany jako generał dywizji. Był kawalerem orderu Virtuti Militari, posiadał również odznaczenie Polonia Restituta, dwukrotnie uhonorowano go Krzyżem Walecznych.
Od 1 marca 1925 roku w stanie spoczynku. Osiadł w Krakowie, gdzie zmarł 29 sierpnia 1949 roku. Pochowany został na cmentarzu Rakowickim.
20.08.2017 09:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 671
Dołączył: 14.11.2012
Okres: Epoka napoleońska
Post: #13
RE: Austro-Węgry a Rosja - która armia lepsza?
(20.08.2017 09:36)janusz napisał(a):  Chyba tak Latnik wówczas ppłk.dowodził 100 Pułkiem Piechoty tzw. setka cieszyńska Schlesisch-mährisches Infanterieregiment Nr. 100 ,Pułk został utworzony 1 stycznia 1883 roku z batalionów 50 Pułku Piechoty, 51 Pułku Piechoty i 64 Pułku Piechoty oraz z Feldjägerbataillon Nr. 36.
W swojej historii nosił między innymi następujące imię:
1889-1906 – Freiherr v. Krieghammer
1908 – v. Steinsberg.
Skład narodowościowy w 1914 roku 33% – Czesi, 27% – Niemcy, 37% – Polacy.
polecam
https://www.youtube.com/watch?v=dZ2j4IuA00I
Franciszek Ksawery Latinik urodził się 17 lipca 1864 roku w Tarnowie. Ukończył Szkołę Kadetów w Krakowie i od 1882 roku służył w armii austriackiej. Od 1895 roku był podporucznikiem piechoty, w roku 1891 ukończył Akademię Sztabu Generalnego w Wiedniu, był m. in. komendantem szkoły oficerów rezerwy, wykładowcą taktyki w Oficerskiej Szkole Piechoty, a w latach 1909 - 1913 komendant Szkoły Kadetów.
Podczas I wojny światowej służył w armii austro - węgierskiej, dowodząc 100 Pułkiem Piechoty Cieszyńskim, z którym walczył m.in. w bitwie pod Gorlicami w maju 1915 roku. W tym samym roku uzyskał awans do stopnia pułkownika. Walczył na froncie rosyjskim i rumuńskim, od 1916 dowodził Brygadą Piechoty na froncie włoskim, gdzie został ciężko ranny.
Po odzyskaniu niepodległości, wstąpił do Wojska Polskiego. Był najpierw dowódcą garnizonu Zamość, potem dowódcą Okręgu Wojskowego w Cieszynie. W styczniu 1919 roku z sukcesem bronił Śląska Cieszyńskiego przed wojskami czeskimi. W maju 1919 przystąpił do organizacji 6 Dywizji Piechoty i został jej pierwszym dowódcą. W październiku tego roku mianowany został dowódcą 7 Dywizji Piechoty i Frontu Śląskiego. Od 1920 roku był generałem brygady. W roku 1920 był przedstawicielem Wojska Polskiego w Komisji Graniczno - Plebiscytowej w Cieszynie, a podczas bitwy warszawskiej był gubernatorem wojennym Warszawy i dowodził 1 Armią Frontu Północnego, odpierając radzieckie uderzenie na Warszawę.
W roku 1921 na krótko został dowódcą Okręgu Generalnego Kielce, później, do 1925 roku był dowódcą Okręgu Przemyśl. W latach 1920-22 wchodził w skład pierwszej Tymczasowej Kapituły Orderu Virtuti Militari. W 1925 roku zweryfikowany jako generał dywizji. Był kawalerem orderu Virtuti Militari, posiadał również odznaczenie Polonia Restituta, dwukrotnie uhonorowano go Krzyżem Walecznych.
Od 1 marca 1925 roku w stanie spoczynku. Osiadł w Krakowie, gdzie zmarł 29 sierpnia 1949 roku. Pochowany został na cmentarzu Rakowickim.

To byli poddani Franciszka Józefa
Von Gottes Gnaden Kaiser von Österreich;

Apostolischer König von Ungarn;
König von Böhmen, von Dalmatien, Kroatien, Slawonien, Galizien, Lodomerien und Illyrien;
König von Jerusalem etc.
Erzherzog von Österreich;
Großherzog von Toskana und Krakau;
Herzog von Lothringen, von Salzburg, Steier, Kärnten, Krain und der Bukowina;
Großfürst von Siebenbürgen;
Markgraf von Mähren;
Herzog von Ober- und Nieder-Schlesien, von Modena, Parma, Piacenza und Guastalla,
von Auschwitz und Zator, von Teschen, Friaul, Ragusa und Zara;
gefürsteter Graf von Habsburg und Tirol, von Kyburg, Görz und Gradiska;
Fürst von Trient und Brixen;
Markgraf von Ober- und Nieder-Lausitz und in Istrien;
Graf von Hohenembs, Feldkirch, Bregenz, Sonnenberg etc.;
Herr von Triest, von Catarro und auf der windischen Mark;

Großwoiwode der Woiwodschaft Serbien etc. etc.




To byli żołnierze CK Monarchii,byli co najwyżej polskiego pochodzenia.

Teraz trochę małpowania

W sklad armii armii Austro-Wegier w momencie wybuchu I Wojny wchodzily pulki piechoty (regimenty) i bataliony strzelcow (Feldjeger). Bylo ich 102. Formacje byly zorganizowane w taki sposob, ze przewazali w nich zolnierze danej grupy etnicznej. Pulki piechoty (w nawiasach - ilosc pulkow) w podziale na grupy etniczne:
- Slaskie (1)
- Wegierskie (41)
- Morawy (6)
- Poludniowa Austria (3)
- Carinthian ? (1)
- Galicja (17
- Czechy (16)
- Polnocna Austria (1)
- Wegiersko-Kroacki (4)
- Slowenski (1)
- Dalmacja (1)
- Galicja-Bukowina (1)
- Salzburg (1)
- Steinmark (1)
- Wegiersko-Slawonski (2)
- Slasko-Morawski (1)
- Carniolan ? (1)
Bataliony strzelcow (w nawiasach - ilosc batalionow) w podziale na grupy etniczne:
- Slaski (1)
- Wegierski (8)
- Morawski (2)
- Poludniowa Austria (2)
- Carynthian (1)
- Galicja (4)
- Czechy (5)
- Wegiersko-Kroacki (1)
- Carniolan ? (2)
- Steinmark (1)
- Galicja-Bukowina (1)
- Morawy-Slask (1)
- Salzburg (1)
- Bukowina (1)



Austriacki Rocznik Wojskowy za rok 1913 podaje, iż statystycznie na 1000 żołnierzy przypadało:
267 Niemców, 223 Węgrów, 135 Czechów, 85 Polaków, 81 Rusinów, 67 Chorwatów i Serbów, 64 Rumunów, 38 Słowaków, 26 Słoweńców i 14 Włochów.
20.08.2017 10:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 767
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #14
RE: Austro-Węgry a Rosja - która armia lepsza?
Wystąp do spadkobierców praw autorskich gen. Latnika o zmianę tytułu.
56 Galicyjski Pułk Piechoty z Wadowic, tzw. "Jacki", 88% Polaków.
20.08.2017 16:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 671
Dołączył: 14.11.2012
Okres: Epoka napoleońska
Post: #15
RE: Austro-Węgry a Rosja - która armia lepsza?
(20.08.2017 16:56)janusz napisał(a):  Wystąp do spadkobierców praw autorskich gen. Latnika o zmianę tytułu.
Po co? Mógł kadet Biegler ,popełnić swoje „Schematy wielkich i sławnych bitew, stoczonych przez wojska austro-węgierskie, na podstawie studiów historycznych ułożone przez c. i k. oficera Adolfa Bieglera.
”? Mógł,więc pan Latnik też może szukać polskich żołnierzy w 1915 pod Gorlicami
Cytat:56 Galicyjski Pułk Piechoty z Wadowic, tzw. "Jacki", 88% Polaków.

I co z tego? Następni polscy żołnierze?
20.08.2017 17:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 767
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #16
RE: Austro-Węgry a Rosja - która armia lepsza?
Nic z tego to nie jest informacja tylko dla ciebie.
21.08.2017 15:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz