książka

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Balony i sterowce II Rzeczpospolitej.
Offline
Student
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 165
Dołączył: 24.10.2013
Okres: Historia XIX wieku
Post: #1
Balony i sterowce II Rzeczpospolitej.
Jest zapotrzebowanie jest temat.

Polska okresu międzywojennego używała aerostatów różnych producentów.
Nasze aspiracje weryfikował stan budżetu, stąd w jednostkach trafiały się różne konstrukcje o których wielu zapomniało.

Otwieram zatem dyskusję dotyczącą rozwoju jednostek balonowych, jak i dwóch sterowców, z tym że ten drugi był faktycznie moto- balonem.
14.12.2013 18:30
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Online
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,971
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #2
RE: Balony i sterowce II Rzeczpospolitej.
Kojarzę iż coś było w Toruniu.

Ahaa - Sprawdziłem. Tam była hala sterowcowa do której sprowadzono w 1922 roku ponoć jedyny polski sterowiec produkcji francuskiej.
Używano go do 1928 roku.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
14.12.2013 22:16
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 839
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #3
RE: Balony i sterowce II Rzeczpospolitej.
Na początku 1922 zakupiono we Francji z demobilu sterowiec cisnieniowy Zodiac VZ-11 o pojemności 3150 m sześciennych.Był to sterowiec klasy Vedette przeznaczony do lotów patrolowych ,eskortowania konwojów i zwalczania o.p. W marynarce francuskiej nosił nazwę Commendant Coutelle w Polsce ochrzczony jako Lech.Montażem zajmował się kpt. Burzyński .Sterowiec przydzielono Oficerskiej Szkole Aeronautycznej w Toruniu..W latach 1923-26 wyszkolono na nim 18 pilotów i kilkudziesięciu członków załogi.
W 1926 skasowano go ,z jego powłoki wykonano hangary polowe.
W 1938 w Wytwórni Balonów i Spadochronów wykorzystując powłokę balonu obserwacyjnego zbudowano motobalon WBS .oblatany przez Burzyńskiego tam też pod kierunkiem mjr.Mazurka i Paczosa rozpoczęto projektowanie sterowca na zamówienie LOPP miał mieć powłokę o kształcie bryły obrotowej z maksymalną średnicą 12 m i o kształcie parabolicznym przy całkowitej długości 60 m .Przewidywano konstrukcję bezszkieletową z powłoką cisnieniową o pojemności 4000 m sześciennych .Gaz nośny to wodór.Miano zastosować balonet wypełnianego powietrzem z dmuchawy .Powłoka miała być szyta z tkaniny potrójnej przesyconej gumą.Gondola z rur stalowych pokryta sklejką i płótnem z pomieszczeniami dla 6-8 członków załogi. dwa silniki w gondolach o mocy 150 KM.Prędkość 80-100 km/godz. zasięg 500-600 km.
Cały projekt padł po "wypadku" polskiego stratostatu "Gwiazda Polski"
15.12.2013 08:21
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz