Moderator
Liczba postów: 4,363
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
|
I wojna izraelsko-arabska B'17
Doczytałem tyle, że Izraelici zakupili siedem, czy osiem takich bombowców.
Tylko że dostawcą towaru była Czechosłowacja.
I to mnie zastanowiło.
Zrobili sobie z nich eskadrę i bombardowali nawet stolice swoich przeciwników tymi samolotami.
To nie było byle co, tylko czterosilnikowe bombowce.
Sąsiednie państwa arabskie nie miały tak dużych samolotów. Słabsi byli.
Tylko; Skąd te B'17 mieli Czechosłowacy?
Pozdrawiam
poldas
Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
|
|
20.08.2021 19:00 |
|
Profesor
Liczba postów: 888
Dołączył: 09.12.2011
Okres: Starożytność
|
RE: I wojna izraelsko-arabska B'17
(20.08.2021 19:00)poldas napisał(a): Tylko; Skąd te B'17 mieli Czechosłowacy?
Tzn. na ile wiem oni ich nie "mieli" jako takich. Czechosłowacja wspomagała państwo Izrael i dostarczała tam rozmaitej broni. Owe B-17 z tego co wiem były maszynami "komercyjnymi", przebudowanymi na cywilne samoloty pasażerskie czy transportowe. Dwa z nich latały np. na jakiejś linii na Karaibach zdaje się. W każdym razie jak zwykle przy takich okazjach zostały one sprzedane kolejno przez cały łańcuch pośredników na którego końcu była Czechosłowacja; ta zaś sprzedała je do Izraela. Nie jestem pewien, czy fizycznie w ogóle w Czechosłowacji się znalazły.
Pozdrawiam
Speedy
|
|
21.08.2021 00:18 |
|
Moderator
Liczba postów: 4,363
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
|
RE: I wojna izraelsko-arabska B'17
To dobra uwaga Speedy;
Sam nie wyobrażam sobie iż Czechosłowacy posiadali takie samoloty.
Klony Me-109 z silnikami Jumo 211 to kojarzę.
Tutaj jestem pewny iż wyprodukowano je właśnie w tym kraju i sprzedano bezpośrednio Izraelitom.
Tutaj widzę taką ciekawą różnicę iż piloci izraelscy byli zadowoleni z tych samolotów, a wojsko czechosłowackie było zadowolone że się ich pozbyło.
Generalnie;
Świeżo powstałe państwo Izrael dużo uzbrojenia kupowało na potrzeby tej wojny.
Państwa arabskie też by chciały kupić, ale nie miały skąd.
Tutaj widzę rezultat owej wojny.
Bo jeśli chodzi o wyszkolenie, to jednak wówczas przewagę mieli Arabowie.
Pozdrawiam
poldas
Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
|
|
21.08.2021 01:01 |
|
Profesor
Liczba postów: 888
Dołączył: 09.12.2011
Okres: Starożytność
|
RE: I wojna izraelsko-arabska B'17
(21.08.2021 01:01)poldas napisał(a): Tutaj widzę taką ciekawą różnicę iż piloci izraelscy byli zadowoleni z tych samolotów, a wojsko czechosłowackie było zadowolone że się ich pozbyło.
Izraelscy piloci byli zadowoleni, że w ogóle mają czym latać. Ale Avia S-199 to był samolot generalnie nieudany i fatalny. Izrael wycofał je chyba jeszcze w 1948 pod koniec.
Czechosłowacja wcale się ich nie pozbyła. Do Izraela sprzedano 25 szt., a wyprodukowano zdaje się ponad 500.
Pozdrawiam
Speedy
|
|
21.08.2021 01:24 |
|
Moderator
Liczba postów: 4,363
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
|
RE: I wojna izraelsko-arabska B'17
Ad. Speedy;
Doceniam ten "potencjał".
Czasem to i Czechom nie wszystko się musi udać.
Co z tym nadmiarem zrobili?
Ciekawostka.
Część przerobili na samoloty szkolne, a reszta winna być bazą na części zamienne.
Pozdrawiam
poldas
Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
|
|
21.08.2021 01:47 |
|
Doktor
Liczba postów: 1,063
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
|
RE: I wojna izraelsko-arabska B'17
Były dwie wersje tego samolotu C-10/S-99 z silnikami DB 605 silniki te były składowane w pomieszczeniach dawnej cukrowni w Krásném Březně koło Ústí nad Labem, w których ostatniego dnia lipca 1945 r. około godziny 15.30 doszło do potężnej eksplozji. Zniszczeniu uległy silniki i inny znajdujący się tam sprzęt wojskowy. Więc Czesi sięgnęli po Junkers Jumo 211F ze śmigłem Jumo VS-11, które także okazały się być dostępne w dużej ilości. Problem w tym, że silniki te były przeznaczone dla samolotów bombowych Heinkel He 111 i do myśliwców nie bardzo się nadawały. Jak się później okazało, wybór był niefortunny. Z racji przesuniętego do przodu środka ciężkości, a także znacznego momentu obrotowego potężnego, drewnianego śmigła, w połączeniu z niewielkim rozstawem kół podwozia, podczas startu i lądowania samolot miał tendencję do skręcania w lewo. Jeśli dodamy do tego znacząco niższe osiągi, mniejszą niezawodność silników i bardzo niską jakość ich poszczególnych elementów, pochodzących wszak z produkcji z końca wojny, trzeba skonstatować, że powstała hybryda S-199 nie była zbyt udanym samolotem, co przełożyło się na przydomek, jaki nadali mu piloci – Mezek (muł ] Od 1947 do 1949 wyprodukowano 550 Avii S-199, wliczając w to wersje szkolne CS-199 (uzbrojona) i C-210 (pozbawiona uzbrojenia). Samolot pozostawał w służbie czechosłowackiej do 1957.
|
|
28.08.2021 11:02 |
|
Moderator
Liczba postów: 4,363
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
|
RE: I wojna izraelsko-arabska B'17
janusz napisał(a):DB 605 silniki te były składowane w pomieszczeniach dawnej cukrowni w Krásném Březně koło Ústí nad Labem, w których ostatniego dnia lipca 1945 r. około godziny 15.30 doszło do potężnej eksplozji.
Dzięki za informację Janusz.
Mamy takie coś;
Cytat:Kaiser's 2000 hypothesis that the motive was the Western powers' interest in destroying the new Daimler-Benz DB 605 airplane engines also stored in the dump was found far-fetched and untenable.
Dla mnie jest logicznym iż Czechom zależało na na zachowaniu tej składnicy uzbrojenia, więc hipoteza Kaisera jest chybiona.
Zresztą w mej opinii te silniki nie były czymś nadzwyczajnym, aby warto było je niszczyć.
Gdyby tam były BMW - 003 i Jumo - 004, to już prędzej bym to rozumiał.
Za sprawców eksplozji uznano niemiecki ruch oporu i za tym poszedł ciąg dalszy, opisany tutaj;
https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Ast%C3%AD_massacre
Jednak Czechosłowacja produkowała również S-92, czyli klona Me-262.
Tyle wiem, że;
Cytat:Zainteresowanie Izraela S-92 jest chyba najbardziej intrygujące. W latach 1948-1949 Izrael był przynajmniej zainteresowany złożeniem zlecenia produkcyjnego w firmie Avia lub po prostu natychmiastowym zakupem wszystkich kilku ukończonych samolotów za gotówkę. W 1950 r. egipski wywiad doniósł, że w bazie lotniczej Ekron w Izraelu rozbił się myśliwiec odrzutowy (izraelskie siły powietrzne były wówczas nadal napędzane wyłącznie tłokami) i najprawdopodobniej był to S-92. Jakiś czas później egipski samolot transportowy poinformował, że był nękany przez coś, co wyglądało na „Me-262”.
Źródło - https://wwiiafterwwii.wordpress.com/2015...as-me-262/
Pozdrawiam
poldas
Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
|
|
28.08.2021 12:51 |
|
Doktor
Liczba postów: 1,063
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
|
RE: I wojna izraelsko-arabska B'17
Wątpie w to opierając się na monografii "Messerschmitt Me 262" Miroslav'a Balous'a i J. Rajlich'a .Zbudowano łącznie 10 prototypów .Sześć jednomiejscowych i cztery dwumiejscowe .Pierwszy prototyp rozbito, zostało więc pięć jednomiejscowych .Jeden prototyp dwumiejscowy z silnikami BMW 003 uszkodzono przy oblocie i uziemiono.
Jednomiejscowe otrzymały numery V-33, V-34, V-36, V-39 i V-40 dwumiejscowe
V-31, V-35 i V-37 służyły w 5. Stihaci Letka .
|
|
29.08.2021 17:22 |
|