książka

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Materiały smarujące
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #1
Materiały smarujące
Nie tylko z brązu ale również z żeliwa szarego najważniejsza sprawa to nie obróbka tylko możliwość samosmarowania ,obecnie głównym materiałem stosowanym w panewkach jest teflon lub textolit

Notatka od poldas, 25.12.2016 22:03 :

Tak się zastanawiałem i doszedłem do wniosku iż można również o tym porozmawiać.

25.12.2016 14:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #2
RE: Materiały smarujące
Mało kto wie, że takim smarowidłem był w zegarkach rubin.
Panewki wałów korbowych były i są przeważnie z brązu, a smarowane są olejem mineralnym, albo innym.

Tylko że tak;
Mamy do smarowania silników trzy rodzaje olejów:
- mineralny
- półsyntetyczny
- syntetyczny

Skąd wiadomo który z nich jest lepszy?

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
25.12.2016 22:10
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #3
RE: Materiały smarujące
Po eksploatacji silnika ,obecnie są silniki do których można stosować jeden typ oleju produkowany tylko dla tych silników z reguły sa to silniki o małej pojemności w granicach 1000-1200 cm i dużej mocy z racji zastosowania sprężarki
26.12.2016 11:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #4
RE: Materiały smarujące
Możesz wytłumaczyć zależność oleju względem sprężarki? Wiem że turbo masz na myśli, czyli turbosprężarkę.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
26.12.2016 12:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #5
RE: Materiały smarujące
Silniki o małej pojemności i dużej mocy mają tzw ciasne pasowanie czyli małe tolerancje tym samym muszą mieć znakomite smarowanie i dlatego stosuje się oleje pod konkretny silnik ,smarowanie silnika to jedno turbosprężarki to drugie zagadnienie producent ściśle określa typ oleju stosowanego w danej turbosprężarce.
28.12.2016 06:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #6
RE: Materiały smarujące
To nie do końca tak.
Silniki o dużej pojemności też mają ciasne pasowanie tłoków w cylindrach.
Tak posprawdzałem to wstępnie, ale nie widzę różnicy.
Natomiast zastosowanie turbosprężarek w silnikach wymaga oleju wysokiej jakości.
Sprowadza się to do jego mniejszej gęstości, dzięki czemu uzyskujemy szybszy przepływ cieczy smarującej.
Jak posprawdzałem, to zaskoczyło mnie iż historia oleju syntetycznego zaczęła się od smarowania lotniczych podwozi, a nie silników.
Pionierem w tej dziedzinie był koncern Exxon.
Ale to było w latach 70-ych ubiegłego wieku.
Natomiast turbosprężarki stosowano w silnikach już 30 lat wcześniej.
Czym to smarowano? Ano olejem mineralnym, bo innego nie było.
Jednak syntetyk jest lepszy i przy okazji droższy.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
28.12.2016 09:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #7
RE: Materiały smarujące
Cytuję ...Nowoczesne silniki samochodów, konstruowane zgodnie z panującym trendem downsizingu, wymagają od olejów wyjątkowych właściwości. Zgodnie z tą ideologią silniki powinny posiadać małą, bądź względnie małą pojemność skokową, przy zachowaniu wysokiej mocy maksymalnej i momentu obrotowego. Na równi z tempem rozwoju silników powinien iść rozwój technologii środków smarowych, jakie można będzie w nich zastosować. Dobrym wskaźnikiem jest ciśnienie efektywne silników, które na przestrzeni ostatnich 15 lat podwoiło się. Wzrost ten nie pozostaje bez wpływu na właściwości fizyko-chemiczne olejów silnikowych. Oleje we współczesnych silnikach pracują pod większym obciążeniem mechanicznym i temperaturowym.
Dodatkowo producenci silników wymagają, aby oleje przyczyniały się do obniżenia zużycia paliwa przez silniki, co powoduje konieczność stosowania olejów w niskiej lepkości, np. 0W-20, czy 0W-30. Kilkanaście lat temu stosowanie oleju w takich lepkościach było mrzonką. Dzisiaj większość nowych samochodów wymaga właśnie takich olejów. Im mniejsza lepkość wysokotemperaturowa, tym mniejsze opory wewnątrz filmu olejowego, a więc niższe spalanie paliwa. Ale równolegle do tego zmniejsza się grubość filmu olejowego, a więc zmniejsza się odległość powierzchni współpracujących elementów. Im cieńszy film olejowy, tym łatwiejsze jego zerwanie i kontakt metal – metal jest pewny. Dlatego też ważne jest, aby stosować odpowiednie technologie w olejach, które będą powodowały wzrost odporności filmu olejowego na obciążenia mechaniczne. Technologia Castrol Titanium FST stosowana w najnowszej linii olejów Castrol EDGE znacznie zwiększyła wytrzymałość filmu olejowego, a co za tym idzie poprawiła ochronę silników nawet w najbardziej wysilonych konstrukcjach, przy jednoczesnym zmniejszeniu oporów wewnętrznych i strat energii. Najważniejszym wskaźnikiem skuteczności oleju z tytanem jest zredukowanie o 45% kontaktów metal-metal w pracujących silnikach.
28.12.2016 18:15
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 740
Dołączył: 14.11.2012
Okres: Epoka napoleońska
Post: #8
RE: Materiały smarujące
(25.12.2016 14:19)janusz napisał(a):  Nie tylko z brązu ale również z żeliwa szarego najważniejsza sprawa to nie obróbka tylko możliwość samosmarowania ,obecnie głównym materiałem stosowanym w panewkach jest teflon lub textolit

Przewaliłem w życiu pewnie z tone panewek, ale tych o jak piszesz, jeszcze nie spotkałem [ słyszeć słyszałem] Więc są dwie możliwości , albo mało widziałem, albo nie jest to główny materiał na panewki
28.12.2016 21:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #9
RE: Materiały smarujące
Teflon to jeszcze pojmuję.
Jednak tekstolit? No bez przesady.
Ma dobre własności izolacyjne w zastosowaniach elektrotechnicznych.
Wiem co piszę, bo robiłem przy tym.
Ale smarować tekstolitem?
Nie da się.
Jak się go podgrzeje, to w wysokiej temperaturze robi się z niego klej.
Przeżyłem jeden pożar takiej rozdzielnicy z 1000 na 400 woltów.
Mój błąd, że ten tekstolit dotykałem bez rękawic.
Wtedy byłem jeszcze młody i głupi.
Aktualnie jestem tylko głupi.

Panewki z szarego żeliwa?
Tak jak Welder napisał - Nie spotkałem się z czymś takim.
Kadłuby silników to owszem.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.12.2016 22:00 przez poldas.)
28.12.2016 21:49
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 740
Dołączył: 14.11.2012
Okres: Epoka napoleońska
Post: #10
RE: Materiały smarujące
(28.12.2016 21:49)poldas napisał(a):  Teflon to jeszcze pojmuję.
Jednak tekstolit? No bez przesady.

Są rożne rodzaje tekstolitu, nie twierdze że takich panewek nie ma,bo są, tylko nie zgadzam się z tym
cytat;
obecnie głównym materiałem stosowanym w panewkach jest teflon lub textolit
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.12.2016 22:07 przez welder.)
28.12.2016 22:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz