Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paliwa syntetyczne
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 994
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #1
Paliwa syntetyczne
Wydawało się że wraz z upadkiem III Rzeszy i apartheidu w RPA skończy się era paliw syntetycznych a jednak nie.

Pierwszą technologię nadającą się do masowego użytku zaproponował w 1913 roku przyszły noblista Friedrich Bergius. Proces Bergiusa polegał na wykorzystaniu węgla kamiennego lub brunatnego jako surowców. Rozdrobniony surowiec został zmieszany z zestawem specjalnych dodatków i katalizatorów, z którego powstała zawiesina. Ten ostatni był mieszany z wodorem, również otrzymywanym z węgla, a następnie podawany do reaktorów chemicznych, w których utrzymywano temperaturę do 450-485 ° C i ciśnienie do 500-700 atm.

Z produkcji wytworzono syntetyczną ropę naftową - mieszankę oleju napędowego, oleju napędowego, kilku gazów i innych składników. Ten produkt pośredni został następnie przetworzony w celu odzyskania średnich i ciężkich olejów, benzyny i gazów.
W 1926 roku chemicy Franz Fischer i Hans Tropsch zaproponowali alternatywną technologię opartą również na węglu kamiennym i brunatnym.

Proces Fischera-Tropscha rozpoczął się wraz z opracowaniem tzw. gaz syntezowy lub gaz wodny - mieszanina tlenku węgla i wodoru. Otrzymywano go traktując pokruszony węgiel parą przegrzaną. Gaz syntezowy można uzyskać innymi sposobami. Może być natychmiast stosowany w silnikach spalinowych. Ponadto poprzez zmieszanie z innymi substancjami gaz syntezowy został przekształcony w paliwo płynne. Technologia umożliwiła uzyskanie różnych rodzajów paliwa, ale tylko benzyna syntetyczna była ekonomicznie uzasadniona.
W 1939 r. uruchomiono kilka fabryk metodą Fischera-Tropscha. Już w 1940 roku produkcja nowego paliwa osiągnęła poziom 70-80 tys. baryłek dziennie. To wystarczyło na pokrycie jednej trzeciej ówczesnych potrzeb kraju. Szczyt przypadał na rok 1944, kiedy 25 zakładów łącznie wyprodukowało 5,7 mln ton paliwa. Jednocześnie produkcja była mało ekonomiczna. Rekordowa roczna produkcja paliwa wymagała zużycia około 60 mln ton węgla.
Jednak ostatnio ta technologia przyciągnęła uwagę ale nie ze względów ekonomicznych tylko ekologicznych . Niemiecka grupa non-profit Atmosfair, z pomocą Federalnego Ministerstwa Środowiska, Siemensa i szeregu innych organizacji, opracowała i wdrożyła projekt „zielonego” zakładu do produkcji nafty lotniczej. Firma została zbudowana w gminie Werlte (Dolna Saksonia) i niedawno rozpoczęła działalność.
Zastosowano ulepszony proces Fischera-Tropscha. Dwutlenek węgla z atmosfery i z biogazowni wykorzystywany jest jako surowiec do produkcji oleju syntetycznego. Wodór będzie produkowany przez elektrolizę z wód lokalnych zbiorników. Przedsiębiorstwo odbiera energię elektryczną z najbliższej farmy wiatrowej. Powstała ropa naftowa jest destylowana do nafty lotniczej.
Na początku 2022 roku zakład Atmosfair powinien osiągnąć projektowaną moc – około 8 baryłek nafty dziennie. Takie paliwo będzie kosztować około. 5 euro za litr, znacznie więcej niż „prosta” nafta. Jednak autorzy projektu naciskają na korzyści dla środowiska. Wskazują, że surowce i energia do produkcji paliwa pobierane są ze środowiska. Dzięki temu podczas spalania nafty do atmosfery emitowana jest taka sama ilość węgla, jaka została wykorzystana na etapie produkcji. Bilans substancji nie ulega zmianie, co jest korzystne dla przyrody.
I tak Niemcy do starej 'technologii "przypisali nową ideologie - zieloną -zobaczymy co z tego wyniknie .
08.10.2021 09:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 4,227
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #2
RE: Paliwa syntetyczne
Mamy taki wątek;
http://forum.historyk.eu/temat-paliwa-do...?pid=15885

Jednak nie będę się wymądrzał i łączył tematy, ponieważ poruszasz problem tzw. "Zielonego ładu".
Czyli ekologia.
Ciekawa informacja.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
08.10.2021 22:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz