książka

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Samoloty pancerne
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #1
Samoloty pancerne
Skłoniła mnie ku założeniu tego tematu kwestia dotycząca tego, od jakiego poziomu ochrony biernej możemy samolot za taki uznać.
Spotkałem się z opinią iż Junkers J-1, oblatany w grudniu 1915 roku miał mieć już takie cechy samolotu opancerzonego.
Tylko że to był samolot, którego przednia część (reszta zresztą też) miała konstrukcję z rur stalowych, do której mocowano poszycie z blachy stalowej.
Zakładam że to była blacha transformatorowa o grubości ok 0,5 milimetra.
Jednak trudno takie pokrycie samolotu uznawać za opancerzenie.

Nawiązaniem do koncepcjji z J-1 miał być ok. 25 lat później produkt Iljuszyna pod postacią Ił-2.
Pancerna skorupa, łączona śrubami, stanowiła w tym samolocie przednią część kadłuba. Miała ona grubość 6 milimetrów i tym samym pełnić funkcję nośną konstrukcji płatowca. Reszta kadłuba była drewniana.
Jak to było łączone?
Taka grubość opancerzenia pozwalała na ochronę przed ogniem z karabinów o kalibrze 7,92mm.

Kolejnym takim ewentualnym "pancernikiem" latającym był niemiecki Hs-129.
Też jak Ił-2, maszyna zbudowana do działań szturmowych.
Lecz jakiegoś kompleksowego opancerzenia nie miał. Ono chroniło kabinę pilota, zbiorniki paliwa i silniki.
Myślę że to było bardziej racjonalne rozwiązanie.

Co jeszcze? Może yankeski P-47 ?

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
29.08.2015 22:32
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #2
RE: Samoloty pancerne
Junkers J1 , był to pierwszy samolot całkowicie metalowy wykonany z blachy stalowej o grubości 0.5 - 1 mm łączonej za pomocą spawania łukowego i punktowego.Natomiast "wanna" była wykonana z 5 mm chromowo-molibdenowej blachy pancernej, osłaniającej silnik, zbiornik paliwa i dwuosobową załogę,
Natomiast "latający czołg ' Ił-2 tak go określała sowiecka propaganda to porażka ciężka wanna pancerna obniżająca wszelkie możliwe parametry samolotu na dodatek chłodnice umieszczono na dole bez opancerzenia, tak ze byle pocisk wystrzelony z ziemi posyłał to cudo na ziemię .Za kabiną był smaczek połączenie metalowy przód drewniany ogon który lubił przy gwałtownych manewrach lubił sie odrywać podobnie jak podczas ostrzału , k lubił się też w miejscu tego połączenia odkształcać co na żywotność samolotu i jego zdolność do manewrów lądujący awaryjnie również lubił gubić ogon wraz z strzelcem.. Dochodziła do tego tragicza zwrotność super opancerzonego Ił-a który dzięki stalowej wannie ważył sobie co nieco za dużo jak jak na swój silnik. powolny, zbyt mało zwrotny aby unikać ataku myśliwca, był notorycznie i bezkarnie po trafieniu w chłodnice czymkolwiek lub środek kadłuba z 20 mm bądź w szmaciane stery a mający go chronić tylny strzelec przed atakami z tyłu był zabijany od razu jak bezbronne zwierze.

Hs-129 uwielbiany przez Królewskie Lotnictwo Węgierskie z opancerzoną kabiną mógł faktycznie zwalczać broń pancerną jego wada to kłopoty z silnikami nie miał do nich szczęścia.
30.08.2015 08:35
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #3
RE: Samoloty pancerne
Spawanie łukowe to ja rozumiem, ale... punktowe? Tu by chodziło o zgrzewanie.
J-1 nie miał dwuosobowej załogi. Tam był tylko pilot.
Ale że "wanna" z nierdzewki o grubości 5mm? Tu mnie zaskoczyłeś.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
30.08.2015 13:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #4
RE: Samoloty pancerne
Poldas Ty nie pomyliłeś samolotów J1 był dwupłatowym samolotem nazwijmy to szturmowym J2 to jednomiejscowy jednopłatowiec myśliwski [1916 r] i ten praktycznie był całkowicie metalowy J1 tył miał z rur stalowych ale pokryty był płutnem.

Tak na marginesie to pierwszy sowiecki opancerzony szturmowiec to TS-1/2
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30.08.2015 16:03 przez janusz.)
30.08.2015 15:17
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #5
RE: Samoloty pancerne
Już wyjaśniam;
Napisałem o Junkersie J-1. Ten miał konstrukcję i poszycie stalowe. Udziału w walkach nie wziął. To był prototyp.
Ty natomiast piszesz o Junkersie J-I (według terminologii Junkersa J-4).
J-1.... J-I. Niby subtelna różnica, ale to dwa różne samoloty.

Cały czas miałem na myśli J-1.
Jednak dobrze że rozwinąłeś temat o samolot J-I (J-4).
To był właśnie pierwszy w historii samolot opancerzony.

Prośba;
Pisz staranniej, bo trzeba się domyślać co autor miał na myśli.
Proszę również o korzystanie z funkcji "shift + slesch (ukośnik)" Uśmiech

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
30.08.2015 16:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #6
RE: Samoloty pancerne
Nazewnictwo opieram na monografach tych samolotów.
30.08.2015 19:44
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #7
RE: Samoloty pancerne
Ad. Janusz;
Cytat:Nazewnictwo opieram na monografach tych samolotów.
Nie przypadkiem na... monografiach ?
Prosiłem wyżej o staranność.

Teraz merytorycznie;
Co nam jeszcze zostaje z tych latających "pancerników"?
Na temat TS-1/2 guzik znalazłem.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
30.08.2015 20:07
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #8
RE: Samoloty pancerne
Sorry ale piszę nieraz w tak zwanym biegu.
Latające pancerniki to ślepa uliczka nikt tego nie podjął ,nieopancerzone samoloty miały większe możliwości .
Na temat TS 1
http://eroplany.narod.ru/shavrov/chr8/scout/armor.htm
31.08.2015 08:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,796
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #9
RE: Samoloty pancerne
Już wiem dlaczego nie mogłem tego samolotu odnaleźć;
On się nazywa TSZ-1 ( ТШ-1 ). Można go też w necie znaleźć pod oznaczeniem TSh-1.
Przód tego dwupłata opancerzono 20 płytami o gr. od 4 do 6mm.
Jego uzbrojenie składało się z 7 karabinów maszynowych, w tym jeden tylnego strzelca.
Konstrukcję uznano za nieudaną i nie podjęto jej produkcji seryjnej.
Były też prototypy: TSZ-2 i 3.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31.08.2015 15:34 przez poldas.)
31.08.2015 13:52
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 790
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #10
RE: Samoloty pancerne
Można jeszcze do pancernych dorzucić amerykański A-10 w którym kokpit to praktycznie tytanowa wanna chroniąca przed ostrzałem podobnie jak Mi-24 D.

Istniała wersja Airacobry całkowicie opancerzonej służącej do treningu walk powietrznych ,była odporna na ostrzał i oczywiście była pilotowana przez pilota nie zdalnie sterowana.Tylko nie mogę przypomnieć sobie oznaczenia tego samolotu.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31.08.2015 14:29 przez janusz.)
31.08.2015 14:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz