książka

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Szybciej, wyżej, dalej
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 4,129
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #1
Szybciej, wyżej, dalej
Jest odnotowane takie zdarzenie z kwietnia 1942r. kiedy to Spitfire MK V, przerobiony do wersji MK IXs zestrzelił nad Egiptem na wysokości 14,5 tys. metrów Ju-86P, lub chyba bardziej R. Z tym że te ostatnie były jedynie prototypami i nie mam pojęcia czy aby na pewno użyto je w misjach rozpoznawczych.
Ale że Spit tak wysoko by się wzniósł?
Znam inny, bardziej wiarygodny przypadek;
W dniu 12 września 1942 porucznik Emanuel Galitzine, lecący na tak właśnie przerobionym Spicie, z powodzeniem przechwycił Ju 86R (?) pilotowany przez feldfebla Horsta Goetza i dowodzony przez Leutnanta Ericha Sommera w rejonie Southampton na wysokości 41.000 stóp (12500m.). Później oba samoloty się wzniosły na wys. 43000 stóp (12500m.). Jednak bardzo niska temperatura na tej wysokości spowodowała zacięcie jednego z działek Spita. Seria z drugiego działka spowodowała jedno trafienie w skrzydło Junkersa.
Sam Galitzine o mało nie przypłacił tej akcji życiem, bo jego maszyna po otwarciu ognia tylko z jednego działka, wpadła w korkociąg. Junkers bezpiecznie wrócił do bazy.
To zdarzenie jednak spowodowało rezygnację Niemców z prowadzenia wysokościowych misji rozpoznawczych nad terytorium Wielkiej Brytanii. Wznowiono je gdy wprowadzili na wyposażenie LuftWaffe samoloty Arado 234.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06.08.2015 13:25 przez poldas.)
26.07.2015 14:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 960
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #2
RE: Wygoda lotów bojowych
Masz nieścisłe informacje ,dopiero od maja 1942 w ramach 2[f]Aufkl.Gr123 kilka Ju86P-3 z oparciu o bazę Kastelli na Krecie rozpoczęło loty rozpoznawcze w rejonie Egiptu .24 sierpnia 1942 Ju86P-2 z tej jednostki został przechwycony na północ od Kairu na wysokości 11300 m przez wariant wysokościowy Spitfire MkV z bazy Aboukir , po długim pościgu na pułapie 12800 m długa seria zapaliła prawy silnik Junkersa który wpadł do morza.Spitfire z tej bazy zestrzeliły jeszcze dwa Junkersy 86P-2 w tym rejonie z w/w jednostki pomimo zainstalowania na nich tzw. uzbrojenia odstraszającego w postaci zdalnie sterowanego MG 17.
W drugim wypadku też sie różnimy .
Nad Anglią od sierpnia 1942 w oparciu o bazę w Beauvais działało Einsatzkommando Ju86 dowodzone przez por.Ericha Sommera 24 sierpnia Bombardowało z pułapu 11600m Southamton ,Camberley a 28 Bristol ale dopiero jak wspomniałeś nastąpiło przeciwdziałanie Brytyjczyków Spitfire tym razem MkIX z bazy w Northolt przechwycił Ju86R na wysokości 12960 m w okolicach Salisbury w chwili wykonywania pierwszego ataku w Spitfire zacięło się lewe działko i pomimo kolejnych dwóch ataków nie doszło do zestrzelenia.
26.07.2015 20:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 4,129
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #3
RE: Wygoda lotów bojowych
To zdarzenie przechwycenia i zestrzelenia Ju-86 P/R nad Egiptem miało miejsce nie w kwietniu, ale w sierpniu 1942 roku. Mój błąd.
Pokutują dwie wersje odnośnie pułapu zestrzelenia tego Junkersa. Dla mnie też bardziej wiarygodny jest pułap 12800 metrów.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
27.07.2015 08:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 960
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #4
RE: Wygoda lotów bojowych
Jest kilka opracowań na ten temat w Polsce jedynie chyba Skrzydlata Polska kiedyś na ten temat pisała ,jako ciekawostka ,w składzie pilotów wysokościowych latających na Spitfire IX S latał nie kto inny jak Podporucznik Książę Emanuel Galitzine czyli książę Golicyn .
Zastanawia mnie dlaczego Niemcy wykorzystywali leciwego grata z dieslami jakim był Ju 86 kiedy posiadali specjalnie zaprojektowany do tych celów samolot HS 130 który osiągał pułap 15100-500 m .Owszem Junkers latał swobodnie nad ZSRR chociaż kraj przodującej techniki posiadał wszystko co najlepsze czyli MiG-a 3 ,myśliwiec wysokościowy .Czy aby był wysokościowy ..
Niemcy posiadali jeszcze jednego "asa" ale pod koniec wojny czyli wysokościowa wersję Ju 388.
27.07.2015 17:06
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 814
Dołączył: 09.12.2011
Okres: Starożytność
Post: #5
RE: Wygoda lotów bojowych
(27.07.2015 17:06)janusz napisał(a):  Zastanawia mnie dlaczego Niemcy wykorzystywali leciwego grata z dieslami jakim był Ju 86 kiedy posiadali specjalnie zaprojektowany do tych celów samolot HS 130 który osiągał pułap 15100-500 m.

Na ile wiem Hs 130 nigdy nie został doprowadzony do takiego stanu, żeby się go dało używać bojowo. Owszem fajnie zaprojektowany, tylko najwyraźniej nie za bardzo mu to wszystko chciało poprawnie działać. I ostatecznie to co latało, na ile wiem miało taki sam schemat układu napędowego jak Ju 86R, pomocniczy silnik w kadłubie napędzający sprężarkę, tłoczącą powietrze do silników napędzających samolot.

Pozdrawiam
Speedy
28.07.2015 12:36
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Uczeń
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 6
Dołączył: 16.07.2015
Okres: Historia XIX wieku
Post: #6
RE: Wygoda lotów bojowych
Skrzydlata Polska na pewno. Coś mi się wydaję, że kiedyś znalazłem jeszcze gdzie indziej, ale nazwa wyleciała mi z głowy..

Historia jest wersją przeszłych wypadków, na które ludzie zdecydowali się zgodzić - Napoleon Bonaparte transport norwegia
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 28.07.2015 16:27 przez davide.)
28.07.2015 16:26
Odwiedź stronę użytkownika Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 960
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #7
RE: Wygoda lotów bojowych
Pierwsze trzy prototypy HS-130 A V1 zostały oblatane w końcu 1940 napędzane były dwoma DB 601R o mocy 1100 KM z trójłopatowym śmigłem VDM i instalacją GW-1 pułap operacyjny t0 13200 m natomiast V 2 i 3 otrzymały śmigła czterołopatowe.
Na początku 1941 rozpoczęto dostarczanie samolotów serii przedseryjnej w ilości siedmiu sztuk Hs 130-0 do 07 zgrupowane były na lotnisku Stuttgart-Echtterdingen seria ta posiadała silniki DB 605B o mocy 1475 Km z turbosprężarką Hirth 9-2281 z instalacją GW-1 pułap operacyjny 15500 m .
Natomiast Ty Speedy piszesz o wersji bombowca wysokościowego Hs-130 E która otrzymała podobnie jak Dornier Do 217P jednostkę napędową tzw Hohen-Zentrale Anlage { urządzenie centralne dla dużych wysokości} czyli dwa standardowe silniki DB 603 b oraz silnik DB 605T służący do napędu turbosprężarki , pierwszy z siedmiu prototyp Hs 130 E-0 oblatany w maju 1943 jednak kłopoty z instalacja HZ-Anlage sprawiły że projekt wersji bombowej Hs 130E zarzucono.Natomiast wersje rozpoznawcze z śmieszną kabiną ciśnieniową sobie latały bezproduktywnie.
28.07.2015 17:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 4,129
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #8
RE: Szybciej, wyżej, dalej
Wyciąłem część tematu o wygodzie lotów bojowych i na bazie rozwiniętej dyskusji proponuję kontynuować rozważania dotyczące wzrostu osiągów obiektów latających w trzech tytułowych kryteriach.
Moim zdaniem - Szybki wzrost tych parametrów stanął w miejscu, a nawet uległ regresowi jeszcze w latach 60-ych ubiegłego wieku.

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
30.07.2015 21:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 960
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #9
RE: Szybciej, wyżej, dalej
A SR-71 ?
01.08.2015 06:42
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 814
Dołączył: 09.12.2011
Okres: Starożytność
Post: #10
RE: Szybciej, wyżej, dalej
(01.08.2015 06:42)janusz napisał(a):  A SR-71 ?

To samolot z lat 60. (prototyp poleciał w grudniu 1964, a bezpośredni przodek, A-12, w dużym stopniu zgodny konstrukcyjnie - w kwietniu 1962)

Pozdrawiam
Speedy
01.08.2015 09:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz