książka

Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 1 Głosów - 5 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,955
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #1
Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
Podczas Wielkiej Wojny również mieli Niemcy lepiej co by się dobrać do stolic wrażych państw.
Na początku robili to za pomocą sterowców.
Jednak;
13 czerwca 1917r. 20 samolotów Gotha G.IV zapodało Londynowi 4,3 ton bomb. 162 ludzi zginęło, 432 odniosło rany.
Bombardowań stolicy Wielkiej Brytanii było razem 27 do wiosny 1918 r. W rezultacie niemieckie samoloty zrzuciły na Londyn blisko 115 ton bomb, które zabiły 835 osób i zraniły 1972.

Były też Gotha G.II, oraz G.V, ale te nie spełniały założeń w nich wymaganych.

Niby skromniutko, ale bombardowania strategiczne formalnie zaczęły się.

Kto wie coś na temat londyńskich ataków Zeppelinów?

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14.11.2013 14:53 przez poldas.)
14.11.2013 14:50
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 837
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #2
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
Na temat bombardowań Londynu przez sterowce niemieckie napisano wiele to temat bardzo obszerny .Sterowce niemieckie to nie tylko Zeppeliny ale również firmy Schutte-Lanz oznaczone SL .
W momencie wybuchu I wś niemiecka flota sterowców to 9 jednostek ,5 armii ,1 marynarki ,3 to jednostki komunikacyjne .
Pierwsze ataki na Wyspy Brytyjskie na stąpiły w lutym 1915 pierwszy atak na Londyn nastąpił 11 marca 1915 w odwecie za zaatakowanie przez lotnictwo brytyjskie bazy sterowców,

Pierwsze zniszczenie Zeppelina to 8 październik 1914 przez Marixa na Spowith Tabloid bombami w bazie w Dusseldorfie był to Z-IX .
14.11.2013 18:04
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Student
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 165
Dołączył: 24.10.2013
Okres: Historia XIX wieku
Post: #3
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
(14.11.2013 14:50)poldas napisał(a):  Kto wie coś na temat londyńskich ataków Zeppelinów?


Jako ciekawostkę;

Pierwszy atak na terytorium Wielkiej Brytanii z 13 stycznia 1915 w ogóle nie doszedł do skutku z powodu dużych opadów deszczu. Nagle okazało się, że nasiąknięte wodą L 3, L 4, L 5 i L 6, stały się za ciężkie aby lecieć dalej ;-) Zatem wszystkie musiały zawrócić.

O trudnościach na jakie napotykały załogi Zeppelinów, jeszcze porozmawiamy.

Do rzeczy. Naloty na Londyn. Pierwotnie celami były mniejsze miasta na wybrzeżu, dopiero 31 maja 1917 LZ 38 zaatakował stolicę Imperium. Zginęło 7 osób, 35 zostało rannych, starty materialne były duże.
Atak LZ 38 był sukcesem sterowców wojsk lądowych, które wyprzedziły w ten sposób sterowce marynarki wojennej ( oznaczone literą L)

Efektywność ataków na Londyn nie była duża, straty zwykle sięgały kilku lub kilkunastu zabitych. Ważniejszy od tego, był wymiar psychologiczny. A ten był nie do przecenienia. Miasto zostało sterroryzowane.

Sterowce mimo dużych rozmiarów, oraz wypełnienia łatwo palny wodorem wcale nie były łatwe do zniszczenia. Pułap z jakiego atakowały miasta angielskie oscylował w granicach 4 tys. metrów, zwykle czyniły to w nocy, co to skutecznie dezorganizowało brytyjską obronę.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14.11.2013 18:20 przez seth.)
14.11.2013 18:18
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 837
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #4
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
seth piszesz kompletne bzdury ..owszem 9 sierpnia 1915 na londyn wystartowały 4 sterowce floty L10,L11.L12,L13 byly to konstrukcje nowej srrii P ,wyprawę prowadził z pokładu L10 Peter Strasser ,bomby zrzucono 50 km przed Londynem wzdłuż Tamizy .L12 ciężko uszkodzony przez artylerię wodował w kanale La Manche został doholowany do Ostendy.
Ale 8 wrzesnia 1915 kapitan Heinrich Mathy na sterowcu L13 po osiągnieciu brzegu wyspy w zatoce Wash poleciał na południe w kierunku Cambridge 100 km od londynu zobaczyli łunę nad Londynem .nadlatując z wys. 3000 m nad północne przedmieścia Londynu Mathy zorientował bez trudności Regents Park oraz Inner Circle to pozwoliło mu bez trudności zbombardowanie składów przemysłowych na póółnoc od katedry św Pawła czyli Liverpool Steet i broad Street Station .Straty przekroczyły milion funtów i były wieksze niż późniejszych nalotach sterowców i samolotów ,były najwieksze w czasie I wś.
Na pweno ci wiadomo że 13 października 1915 L15 sterowiec floty zaatakował Londyn zrzucając bomby na dzielnicę teatrów na północ od Strand .L13 w/w kpt. Mathy zbombardował arsenał Wooiwich ,L14 bombardował lotnisko Croydon ,L16 dzielnicę Stratford ,choć bomby zniosło na Hartfort .
Spacerując po londynie można wszystkiego sie dowiedziec na podstawie tablic pamiatkowych i literatury.

O reszcie bardzo chetnie porozmawiam zwłaszcza o technicznej stronie tych wypraw.
14.11.2013 23:02
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Moderator
Moderator
     
Liczba postów: 3,955
Dołączył: 13.11.2011
Okres: Starożytność
Post: #5
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
Janusz;
O co chodzi z tymi sterowcami "komunikacyjnymi"?

Seth;
Pułap 4 tys. metrów?
On był osiągalny dla myśliwców strony przeciwnej.
Mało tego - W tym roku to każdy myśliwiec ten pułap osiągał.

Czyli;
Niemcy już wiedzieli jak bezpiecznie atakować Albion.
Ten ostatni do końca lekcji nie odrobił, ale...
Arogancją to nazwać?
Chyba tak.
20 parę lat później Brytyjczykom się wydawało iż tylko oni mają patent na radar.
Błąd.
Naród "Panów" był oczywiście zbyt pewny siebie i też popadł w podobną pułapkę.

A tak se te ataki lotnicze fajnie przygotowali i dopracowali za Wielkiej Wojny.

No tak;
Ale teoria pewnego Julisza z Italii zryła mózgi sztabowcom europejskim.
Bo ci z USA to już wiedzieli co należy robić.
A jeszcze dwadzieścia parę lat wcześniej byli "dziećmi" do terminu (przyuczenia).
Uśmiech

Pozdrawiam
poldas
[Obrazek: Polska_Flaga.gif] Piszę poprawnie; Przynajmniej tak mnie się wydaje.
14.11.2013 23:08
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 837
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #6
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
poldas
sterowiec komunikacyjny to zarekwirowane cywilne sterowce służyły głównie do szkolenia.
Podczas pierwszych ataków na Albion sterowce niemieckie zrzucały zaledwie po 200 kg bomb .Natomiast sterowce Zeppelina pudowane w ostatnich latach wojny np. L-54 to już sterowce o pojemności 55 800 m sześciennych latające na wysokości 5500 m z ładunkiem bomb o masie 4500 kg .yły wyposażone w silników po 240 KM pułap maksymalny to 6700 m ,prędkość maks. 100 km/godz. dł.196,5 m średnica 23,9 m
Ciekawe rozwiazanie stosowano na sterowcach armii ,opuszczaną gondolę obserwatora na linie o długości 1000 m np. kiedy sterowiec znajdował się w chmurach .
15.11.2013 06:46
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Student
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 165
Dołączył: 24.10.2013
Okres: Historia XIX wieku
Post: #7
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
(14.11.2013 23:02)janusz napisał(a):  seth piszesz kompletne bzdury ..owszem 9 sierpnia 1915 na londyn wystartowały 4 sterowce floty L10,L11.L12,L13 byly to konstrukcje nowej srrii P ,wyprawę prowadził z pokładu L10 Peter Strasser ,bomby zrzucono 50 km przed Londynem wzdłuż Tamizy


Spacerując po londynie można wszystkiego sie dowiedziec na podstawie tablic pamiatkowych i literatury.

O reszcie bardzo chetnie porozmawiam zwłaszcza o technicznej stronie tych wypraw.


Bzdury ? Popełniłem błąd datując nalot w roku 1917. Jednak waż słowa w przyszłości.

31 maja 1915 roku LZ 38 dowodzony przez kpt. Linnarza zrzucił bomby na Londyn.
Spacerując po Londynie ( nie londynie) można zobaczyć nie tylko tablice, ale i pomnik poświęcony dzieciakom zabitym w trakcie jednego z nalotów. Jakiego ? Sam sobie odpowiedz.

Nalot w dniu 9 sierpnia 1915 który wg Ciebie był pierwszym kiedy celem był Londyn. Częściowo masz rację. Dziwne jest że wymieniasz tylko 4 sterowce. W nalocie wzięło udział 5 sterowców, z tą różnicą że ten piąty atakował ujście Humber. Był to L9 który i tak pomylił cele i zrzucił bomby na Gool. Jakby tego było mało celem L11 było Harwich, a nie LONDYN. Jaki był los pozostałych trzech sterowców?
L13 zawrócił do bazy.
L10 zbombardował pola wyspy Sheppey.
L11 w ogóle pomylił cel i zbombardował wody Kanału.
L12 został uszkodzony przez artylerię plot koło Dover. Zawrócił.

I jeszcze jedno, do zbombardowania Londynu nie doszło, a opisywane zdarzenia miały miejsce w nocy 10 sierpnia 1915.


Jeżeli chodzi o "reszte" .....przyjdzie czas na resztę. Na razie piszesz głupoty, nie po raz pierwszy, ale może ostatni. Czego szczerze życzę. Chcesz szacunku ? Szanuj innych.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 15.11.2013 19:46 przez seth.)
15.11.2013 19:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 837
Dołączył: 19.01.2012
Okres:
Post: #8
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
Co do moich głupot które piszę wg Ciebie a mniemam ze jesteś w tym temacie ekspertem to...w nalocie z 9 sierpnia brały udział 4 sterowce L 10,11,12,13 o czym zresztą piszą Robinson w "The Zeppelin in Combat" czy A.Celarek "Sterowce I wś".
Oczekuje teraz niecierpliwie na Twoją "resztę"
16.11.2013 08:22
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Student
Zarejestrowani
     
Liczba postów: 165
Dołączył: 24.10.2013
Okres: Historia XIX wieku
Post: #9
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
(16.11.2013 08:22)janusz napisał(a):  Co do moich głupot które piszę wg Ciebie a mniemam ze jesteś w tym temacie ekspertem to...w nalocie z 9 sierpnia brały udział 4 sterowce L 10,11,12,13 o czym zresztą piszą Robinson w "The Zeppelin in Combat" czy A.Celarek "Sterowce I wś".
Oczekuje teraz niecierpliwie na Twoją "resztę"

A przypadkiem Celarek nie oparł się na Robinsonie ? Rimell w "Zeppelin. A Battle for Air Supremacy i WW I " wyraźnie pisze o ataku rozpoczętym po południu 9 sierpnia, w którym wzięło udział 5 sterowców. Szczegółowo odnosi się do każdego z nich, o czym wyżej napisałem.Jak dobrze poszukasz to znajdziesz który z polskich autorów oparł się na jego pracy.


O nalocie przeprowadzonym przez pięć sterowców pisali wiele lat wcześniej również Gozdawa- Gołębiowski i i Wywerka Prekurat w '' Pierwsza Wojna Światowa na Morzu" strona 242. (Wyd.Morskie Gdańsk 1973)


Nie mam ochoty prowadzić z Tobą dalszej dyskusji. Z "mondry" dla mnie jesteś.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 16.11.2013 15:54 przez seth.)
16.11.2013 15:19
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Offline
Profesor
Zasłużony
     
Liczba postów: 733
Dołączył: 09.12.2011
Okres: Starożytność
Post: #10
RE: Zeppelin & Gotha. Cel - Londyn
Z bombowego punktu widzenia sterowce miały pewne zalety, ale jednak nie do końca się do tego nadawały. Zalety te to:

- wysoki pułap, co zmniejszało zagrożenie ze strony artylerii plot. i myśliwców wroga
- stosunkowo duży zasięg
- duży udźwig bomb

Były też jednak i poważne wady:

- bardzo duża podatność na złą pogodę, znacząco większa niż ówczesnych nawet samolotów
- trudności z trafieniem; celne bombardowanie wymaga precyzyjnego manewrowania i dokładnego korygowania kursu. Tymczasem sterowce, wbrew swej nazwie były (i są) generalnie mało sterowne, reakcja na wychylenie sterów była powolna i opóźniona, bezwładność maszyny ogromna.

Pozdrawiam
Speedy
16.11.2013 19:01
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz